اخبار روز ایران و جهان

تغذیه مناسب برای کودکان

تغذیه کودک

کودکان میوه های درخت زندگی می باشند که به آنها باید اهمیت بیشتری بدهیم. اگر این اهمیت را بخواهیم دسته بندی کنیم، تغذیه مناسب برای کودکان در ابتدای تولد آنها در صدر این موضوع می باشد. یک رژیم غذایی مغذی و متعادل یکی از مهم ترین نکته  برای کودک در حال رشد است. کودکان انرژی و مواد مغذی بالاتری نیاز  دارند  که متفاوت از بزرگسالان است. در برنامه غذایی کودك باید از ۵ گروه غذایی اصلی یعنی گروه نان و غلات، میوه ها، سبزی ها، شیر و لبنیات و گروه گوشت و جایگزین های آن استفاده شود. در مرحله رشد، بدن نیاز  به ویتامین ها و مواد معدنی خاص برای رشد مناسب دارد. شیوه زندگی و مشغله کاری والدین سبب شده است که زمان مناسبی برای  تغذیه سالم کودک نداشته باشند.

تغذیه مناسب برای کودک

تغذیه مناسب برای کودک

جالب است این را هم بدانید که غذاهای فست فود و بسیاری از وعده های غذایی آماده  دارای مواد مغذی نیستند و به طور معمول چربی و قند محتوای بالا سبب چاقی کودکان می شود. اگر شما هم زمان کافی برای طبخ غذای سالم برای کودک ندارید، حداقل مطمئن شوید کودک غذای ناسالم نخورد. غذاهای طبیعی خواص سالم زیادی دارند ، از جمله مواد سالم و آنتی اکسیدان ها هستند. غذاهایی که برای تغذیه کودک انتخاب ‌کنید که بر نحوه عملکرد تحصیلی او تاثیر مستقیم دارد.

اگر خواهان تقویت حافظه کودک خود هستید و می‌خواهید ذهن وی از رشد و عملکرد مناسبی برخوردار باشد از دادن غذاهای فرآوری شده، نوشابه‌های گازدار و دیگر غذاهای ناسالم به کودک خودداری کنید چرا که این نوع غذاها حاوی مقادیر فراوانی قند و سدیم هستند که باعث کند و ضعیف شدن فعالیت‌های مغزی وی می‌شوند. کلسیم بیشترین ماده مغذی در بدن می باشد که باعث بیشترین رشد استخوانی و محکم بودن اسکلتی در بدن کودکی و بعد از بزرگ شدن آن می شود. مقدار کم اما متناسب این ماده در خون برای ضربان قلب مناسب، لخته شدن خون و عملکرد مناسب عضلات نیاز می باشد.

تغذیه مناسب برای کودک

تغذیه مناسب برای کودک

البته باید این را هم در نظر داشته باشید که  در صورت کمبود کلسیم، بدن کلسیم مورد نیاز را برای نگهداری سطح مناسب کلسیم خون از استخوان می گیرد . سیب نیز مثل بیشتر میوه‌ها یک میان وعده غذایی عالی است. این میوه آبدار و خوش طعم که  انواع آن ترش مزه‌نز هستند، حاوی ویتامین C و کمی به حدود 5 گرم فیبر (در یک سیب کامل پوست نگرفته) می‌باشد و کالری قلیلی هم دارد (90 کالری برای یک سیب معمولی).

متأسفانه سیب یکی از مواد غذایی سالمی است که با مصرف نادرست، بسیاری از خواص تغذیه‌ای خود را از دست می‌دهد. اکثر سرپرست خانواده ها به جای اینکه به کودک خود یک سیب کامل پوست نگرفته یا برشی از یک سیب کامل را بدهند، معمولا سیب پوست گرفته، یا آب سیب را به آنها سفارش می کنند. پوست گرفتن سیب یک اشتباه و خیانت بزرگی به این میوه با ارزش می باشد.

اشتراک گذاری
به برخط نیوز در گوگل امتیاز دهید :)