۵۰ سال پیش، خودرو ساز آمریکایی فورد با هدف تولید خودرویی خوشقیمت و سازوار برای نیازهای همه، نام موستانگ (تلفظ صحیح انگلیسی ماستنگ، Mustang) را مطرح کرد. بهطور دقیقتر، ۲۹ فروردین سال جاری تولد ۵۵ سالگی فورد موستانگ بود. در ادامه در مورد نگاهی به تاریخچه ی خودروی موستانگ صحبت خواهیم کرد.
موستانگ مدرن با مدل دههی ۱۹۶۰ بسیار متفاوت است؛ در چند سال اخیر محصول اصیل فورد پرفروشترین خودروی اسپرت (کلاس کوپه) در جهان بوده است و بهویژه چینیها علاقهی خاصی به این مدل دارند. البته فروش بالای موستانگ جدید بهمعنی دل ربا نبودن مدل کلاسیک نیست؛ بلکه نسل اول موستانگ در دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ هنوز هم یکی از پرطرفدارترین خودروهای قدیمی ساخت آمریکا شمرده میشود.
زمانیکه یكمین مدل از فورد موستانگ رونمایی شد، قیمت بنزین بسیار فرود بود و انواع خودروهای اسپرت از برندهای مختلف مثل نقل ونبات در آمریکا فروخته میشدند. فورد خودرویی با کلاس و سطح جدیدی به بازار آورد و زمانیکه شرکتهای دیگر برای رقابت وارد میدان شدند، شور خاصی در صنعت خودروسازی خلقت شد. فورد موستانگ امروز به پنج دهه اصالتش افتخار میکند و با تکیه بر پیشرانهی V8، هر روز به شمار طرفدارانش افزوده میشود. در این مقاله قصد داریم نسل اول موستانگ و بهترین مدلهایش را بررسی کنیم؛ اولین موستانگ چه داستانی داشت؟
سال ۱۹۶۲؛ آغازین مدل مفهومی موستانگ
اولین مدل مفهومی از موستانگ شباهت بسیار کمی با نمونهی نهایی و تولیدی داشت. مدل مفهومی یک موستانگ، خودرویی دوسرنشینه با پیشرانهی ۴ سیلندر V شکل ۱/۵ لیتری بود؛ این مدل موتورمیانی برای پر کردن شکاف بین شورولت کوروت و کارتینگ و شرکت در آزمایش ها گروه ۹ فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) با نگرش دیدن کمیتهی ویژهی مقامات فورد و سرپرستی لیدو آنتونی ایاکوکا طرحی شده بود. موستانگ قرار بود که خودرویی متشخص مشخص در عملکرد فنی، نقاشی و کاربردی بودن باشد؛ این مورد را میتوان از پیشرانهی کوچک V4 با قدرتهای ۸۹ و ۱۰۹ اسببخار و بدنهی آلومینیومی درک کرد.
در طول ۱۰۰ روز تلاش، دو دستگاه از اولین مدل مفهومی موستانگ تولید شد؛ یک مدل نمایشی فایبرگلس بدون پیشرانه و یک مدل آماده برای امتحان میدانی. نمایش همگی مدل مفهومی یک موستانگ در گرنپری فرمول یک سال ۱۹۶۲ اجرا ادا شد؛ پیش از برگزاری مسابقه، دن گِرنی یک دور پشت فرمان موستانگ مفهومی در پیست واتکینز گلن رانندگی کرد. گرنی استعاره کرد که بیش از ۱۹۰ کیلومتربرساعت با موستانگ مفهومی سرعت گرفته است؛ این گفتهی رانندهی آمریکایی فرمول یک باعث شد تا رسانههای مختلف از احتمال آزمایش فورد با شورولت کوروت خبر دهند، همان واکنشی که ایاکوکا انتظارش را داشت. مناصب فورد طرح دوسرنشین بودن موستانگ را برای فروش بیشتر مناسب ندانستند؛ بنابراین برنامهریزی برای طراحی و تولید مدل مفهومی دوم آغاز شد.
سال ۱۹۶۳؛ دومین مدل مفهومی موستانگ
تیم نقشه كشی و مهندسی فورد در آخرت مدل مفهومی موستانگ با نام رسمی Mustang II، تغییرات مهمی ایجاد کردند. براساس خواستهی مقامات فورد، موستانگ دوم حالا با ظرفیت ۲+۲ سرنشین همراه بود و از طرح موتورجلو-محورعقب استفاده میکرد که امتحانش را در خودروسازی پس داده بود. مدل مفهومی دوم از نظر طراحی همانندی بیشتری به مدل تولیدی داشت؛ چراغهای عقب و شیارهای کنار دقیقا همانند مدل ۱۹۶۴ بود. پیشرانهی V8 با حجم ۴/۷ لیتر هم نشانهای دیگر از قصد جدی فورد برای تولید موستانگ بود. مدل مفهومی دوم موستانگ هم مشابه نمونهی اول در گرنپری فرمول یک آمریکا (سال ۱۹۶۳) بهنمایش عمومی گذاشته شد. مدلهای مفهومی یک و دو موستانگ در موزههای هنری فورد و دیترویت نگهداری میشوند.
سال ۱۹۶۴؛ اولیه نسل از فورد موستانگ رونمایی شد
رونمایی موستانگ در نمایشگاه نیویورک بسیار باشکوه بود؛ نزدیک به دو سال بود که آمریکاییها انتظار محصول جدید فورد را میکشیدند اما فروش ۲۲,۰۰۰ اثاث تنها در ۲۴ ساعت پس از رونمایی، فراتر از انتظار همه بود. درواقع منصب ها فورد انتظار داشتند که موستانگ در سال اول تولید تا ۱۰۰ هزار فیش فروش داشته باشد که تنها در روز اول عرضه، یک چهارم این هدف بهنتیجه رسید. تقاضا برای موستانگ بهقدری بالا بود که علاوهبر خط تولید میشیگان درکنار مدل فالکون، کارخانههای کالیفرنیا و نیورجرزی هم در اختیار محصول جدید فورد قرار گرفتند.
موستانگ ۱۹۶۴ با پیشرانهی ۶ سیلندر خطی و قدرت ۱۰۱ اسببخار درکنار سه پیشرانهی ۸ سیلندر V شکل با قدرتهای ۱۶۴ و ۲۱۰ و ۲۷۱ اسببخار فروخته شد؛ در سال ۱۹۶۵، نزدیک به ۳۵ درصد از موستانگهای فروختهشده به پیشرانهی ۶ سیلندر مجهز بودند. در سال دوم عرضه، تقاضا برای موستانگ ۶ سیلندر به ۴۲ درصد رسید. ظرفیت تولید اول و بدون بازطراحی موستانگ از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۶ بود که در این مدت، نسخههای دیگری هم از محصول جذاب فورد رونمایی شدند.