پژو مدلهای مختلفی در ایران دارد ولی جدیدترین و گرانترین مدل این کمپانی فرانسوی در کشور ما پژو 2008 است که برخی معتقدند ارزش خرید ندارد.
کمپانی فرانسوی پژو یکی از بزرگترین خودروسازان اروپایی است که توانسته سالها در بازار خودرو ایران حضور پررنگی داشته باشد و با همکاری ایران خودرو مدلهای مختلف را روانه بازار کند. تا امروز خودروهای متنوعی از پژو چون پژو 405، پژو پارس، پژو 206 رنگ خیابانها و جادههای ایران را دیدهاند که در بین جدیدترین مدلهای پژو که بعد از رفع تحریمها وارد ایران شد میتوان به پژو 2008 اشاره کرد.
کمپانی پژو همیشه در بازار ایران روندی نوسانی داشته است و گاهی شاهد حضور پررنگ آن در کشور بودهایم و گاهی به دلیل فشار وارده از سوی آمریکا و تحریمهای یک جانبه مجبور شده است فعالیت خود را در ایران کمرنگتر کند.
سالها بود ایرانیها به پژو پارس، 405 و 206 عادت کرده بودند و از سوی دیگر حضور پژو 407 هم نتوانست موفقیت چشمگیری خلق کند و به همین دلیل بعد از برجام نیاز بود این غول فرانسوی تنوعی را در محصولات خود در ایران ایجاد کند. پژو 2008، پژو 301 و پژو 508 جزو این گزینهها بودند که پژو 2008 توانست به خیابانهای ما راه پیدا کند.
پژو 2008 یک خودروی کراساور جذاب در دنیاست که اتفاقا یکی از بهترین پیشرانههای دنیا روی آن نصب شده است. این خودرو توسط شرکت ایکاپ در ایران تولید و مونتاژ میشود. البته پژو 2008 مدل خیلی جدیدی هم نیست و برای اولین بار 6 سال پیش در جریان نمایشگاه خودروی 2013 ژنو از آن رونمایی شد.
گرچه این خودرو چندین سال اول بدون تغییرات عمده در طراحی و مشخصات فنی به فروش میرسید، اما سرانجام سال 2017 دستخوش تغییرات قابل توجهی شد. در این مطلب میخواهیم به بررسی مشخصات فنی، ویژگیهای ظاهری، آپشنها و البته معایب این خودروی فرانسوی بپردازیم.
نمای بیرونی پژو 2008
کمی که فکر کنیم میبینیم با توجه به سبک طراحی قدیمی و تکراری پژو پارس و 405 طراحی ظاهری پژو 2008 جالب و جدیدتر به نظر میرسد و نمره قبولی میگیرد. اولین بخشی که در طراحی جلوی این خودرو نظر شما را جلب میکند جلوپنجره آن با نوارهای کرومی در کنارهها است که میتوان لوگوی مشهور پژو را در وسط آن نیز مشاهده کرد. با نگاه دقیقتر به جلوپنجره شاهد طراحی مشابه قطرات باران هستیم که زیباییهای این بخش را دوچندان کرده است.
پژو تلاش کرده است تا مدل 2008 ظاهری اسپرت داشته باشد و به همین دلیل از سبک طراحی خاص برای چراغهای جلو استفاده کرده و خطوط حجمی را روی کاپوت در نظر گرفته است.
اما به طراحی جانبی خودرو که برسیم بیشتر شیشههای بزرگ کنار خودرو و حاشیههای کرومی کنار آن که تا ستون B کشیده شده است، بیشتر جلب توجه میکند. بهرهگیری از خطوط منحنی مینیمال، دستگیرههای همرنگ با بدنه و سبک طراحی پژو 2008 در این بخش باعث شده تا نمای جانبی این خودروی کراس اُور یکنواختتر به نظر برسد.
در قسمت عقب نیز طراحان پژو تلاش کردهاند تا با فرورفتگی در وسط درِ صندوق عقب، سبک طراحی چراغهای عقب و سپر، ظاهر اسپرتتری برای این خودرو در نظر بگیرند. در این بخش نیز شاهد الهامگیری از یک المان جذاب هستیم که در چراغهای عقب به چشم میخورد. سبک طراحی چراغها مانند چنگال و پنجههای شیر است.
مشخصات فنی پژو 2008
پژو 2008 از یک موتور چهار سیلند 1.6 لیتری توربوشارژر بهره میبرد. این پیشرانه میتواند در حداکثر دور موتور 6000 دور بر دقیقه 163 اسب بخار تولید کند و حداکثر گشتاور آن به 240 نیوتن متر میرسد. شتاب صفر تا 100 این خودرو 8.2 ثانیه است و بیشتری سرعت آن 217 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
پژو 2008 به یک گیربکس 6 دنده اتومات مجهز شده است و یک خودروی دیفرانسیل جلو هست. این خودرو در سیکل ترکیبی در هر 100 کیلومتر 6.7 لیتر بنزین میسوزاند.
امکانات پژو 2008
پژو 2008 با توجه به کلاس کاری و قیمت خود آپشن و امکانات قابل قبول و جذابی دارد. این خودرو از رینگ آلومینیومی 16 اینچ، یدکی فولادی 15 اینچ، سنسور کمک پارک، نمایشگر لمسی 7 اینچی، 6 بلندگو، بلوتوث، پورت USB، دوربین دید عقب، سنسور کاهش باد لاستیک، سیستم هشدار پارامتریک و پیرامونی، شیشههای جلو و عقب برقی، قفل برقی ایمنی کودک، آینههای جانبی تاشوی برقی، چراغ LED روشنایی روز، چراغ مهشکن جلو و عقب، تهویه اتوماتیک دو منطقهای عقب و جلو و کروز کنترل بهره میبرد.
پژو برای مدل 2008 از 6 کیسه هوا در قسمت جلو به صورت جانبی و پردهای، سیستم کم ترمز اضطراری، سیستم کنترل الکتریکی پایداری خودرو، سیستم کمکی سربالایی، ترمز دیسکی جلو و عقب و… استفاده کرده است.
معایب پژو 2008
هر کالایی همانقدر که مزایا دارد میتواند معایبی داشته باشد که طبیعتا خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. پژو 2008 نیز مشکلات و معایبی دارد که ممکن است باعث شود در خرید آن تجدید نظر کنید. در ادامه به مهمترین معایب این خودرو نیز اشاره میکنیم.
1- کیفیت کم مونتاژ
برخی از خودروهای خارجی به صورت وارداتی وارد بازار ایران میشوند که طبیعتا کیفیت قابل قبولی دارند. اما مدلهایی که در ایران مونتاژ میشوند معمولا کیفیت پایینتری در مونتاژ دارند. متاسفانه این موضوع گریبانگیر پژو 2008 نیز شده است و به گفته خریداران مشکلاتی در سیستم دزدگیر، سیستم صوتی، عملکرد سیستم ناوبری در ایران، درز کاپوت و در صندوق عقب به چشم میخورد.
2- قیمت بالا
پژو 2008 نیز اسیر وضعیت بازار کشور شده است و با قیمت بسیار بالایی نسبت به قیمت واقعی خود به فروش میرسد. به همین دلیل فروش آن افت چشمگیری داشته است.
از سوی دیگر بیشتر پژو 2008 هایی که در خیابانها دیده میشود سفید رنگ است و به نظر میرسد ایران خودرو برای تحویل این خودرو در رنگبندی مختلف دچار مشکل شده است. از این رو نداشتن تنوع رنگی برای خودرویی با قیمت بیش از 300 میلیون تومان اصلا منطقی نیست.
3- نبود برخی از امکانات رفاهی و هزینههای زیاد آپشن ها
یکی دیگر از معایب پژو 2008 در ایران که میتواند شما را از خرید آن منصرف کند، نبود برخی امکانات رفاهی است که باید دید دلیل ایران خودرو برای این تصمیم عجیب چیست. زمانی که شما هزینهی سنگینی بابت خرید یک خودرو میپردازید انتظار دارید فول آپشن باشد، اما در پژو 2008 حذف مواردی چون سقف پانارومیک یا مونروف باعث شده تا خریداران ناراضی باشند.
ضمن اینکه برای مواردی چون صندلی چرم، اضافه کردن کنسول وسط صندلی و… باید هزینههای سرسامآوری بپردازید.