آیا میدونید که چه چیزی به متعلقات موتور خودرو همچون آلترناتور، پمپ هیدرولیک فرمان و یا حتی واتر پمپ نیرو می دهد؟ باور کنید یا نه، این قطعه ای که در ادامه به اون خواهیم پرداخت، به اندازه بلوک موتور اهمیت داره و یکی از مهم ترین قطعات موتور می باشد. در این مقاله به بررسی، اهمیت و تعویض پولی سر میل لنگ معیوب و دقت در انتخاب و خرید پولی سر میل لنگ مناسب می پردازیم.
پولی سر میل لنگ قطعه ای هست که به بیشتر متعلقات موتور نیرو می دهد و در پایین موتور و در سر میل لنگ نصب می شود. اندازه پولی سر میل لنگ بر اساس مدل و ساخت خودرو متفاوت است. عملکرد این قطعه از طریق تسمه هستش که معمولا تسمه بعد از یک مدت کار کردن نیاز به تعویض پیدا می کند.
کابرد پولی سرمیلنگ چیست؟
پولی سرمیلنگ وظیفه انتقال قدرت گردشی موتور جهت چرخاندن فولی های دستگاه مولد، کمپرستور کولر و پمپ سامانه هدرولیک به وسیله تسمه است.این فولی برای دفع ضربات و شوک های کمپرسور کولر و پمپ روغن هیدرولیک به محور میل لنگ و بلعکس، بصورت سه قطعه ایی طراحی شده است. در مورد جزئیات پولی باید بگوئیم که قطعه داخلی آن از جنس فلز و قطعه میانی از لاستیک و قطعه بیرونی که شیارهایی روی آن قرار دارد از جنس جنس فلز است.
شاید برای شما نیز سوال شده باشد که نقش قطعه میانی چیست، این قسمت مانند کاپلینگ های قابل ارتجاع وظیفه دفع ضربات را بر عهده دارد. همچنیم این قسمت باعث میشود قطعه از حالت یک تکه خارج شده و به قطعه ای با قابلیت انعطاف ولو خیلی کم تبدیل شود و لگد های ناشی از روشن کردن خودرو وقتی که کولر روشن است را گرفته و این شوک به موتور و سایر قطعات وارد نشود.
پولی چیست؟
پولی در بازار به نام های متفاوتی خوانده می شود، مثل چرخ تسمه مستهلک کننده ارتعاشات پیچشی، قرقره شیار دار دوار، چرخک، گرداننده تسمه و ….
پولی قطعه ای چرخ مانند است که نام علمی و پرکاربرد آن همان پولی می باشد. این قطعه چرخ مانند بر روی محوری قرار گرفته و حرکت، تغییر جهت کابل یا تسمه را کنترل کرده و قدرت را بین محور و تسمه منتقل میکند. برخی پولی ها بوسیله قالب یا پوسته ای احاطه می شوند که نیرو را به محور منتقل نمیکند، اما برای هدایت کابل و یا اعمال نیرو استفاده میشوند. این پولیها همان پولی های قرقرهای هستند.
پولی ها برای قسمتهای مختلف استفاده میشوند که عبارتند از: پولی سرمیللنگ، پولی واترپمپ، پولی پمپ هیدرولیک فرمان.
موتور خودرو از سوخت توان تولید می کند. این توان به اجزاء مختلف خودرو بوسیله یک سری سیستم های مکانیکی و الکتریکی اختصاص پیدا می کند. پولی سر میل لنگ یک سیستم مکانیکی است که نقش مهمی را در توزیع توان در خودرو بازی می کند.
پولی سر میل لنگ به صورت مستقیم به میل لنگ در موتور متصل می شود. میل لنگ حرکت خطی یا مستقیم پیستون ها را به حرکت چرخشی تبدیل می کند. پولی سر میل لنگ از طریق تسمه به دیگر متعلقات موتور وصل می شود.
پولی سر میل لنگ جهت انتقال گشتاور قدرت و سرعت دورانی از میللنگ به سایر قطعات جانبی موتور كه شامل: دینام، کمپرسور و پمپ هیدرولیک فرمان است، مورد استفاده قرار می گیرد.
این قطعه معمولا شامل یک دمپر است که اغلب شامل یک دمپر داخلی جهت کاهش ارتعاشاتی است که در طول تسمه وارد می شود و به سیستم و اتصالات آن صدمه وارد می کند. تسمه ای که فرسوده و یا پاره شده باشد، می تواند به تنهایی تعویض شود. اما اگر دمپر خراب شود باید کل پولی تعویض گردد.
عدم آگاهی از نحوه صحیح کارکرد این قطعه، باعث می شود که گاهی مکانیک کاران به اشتباه، پمپ هیدرولیک فرمان و یا هرزگردها را تعویض نمایند. پولی های سر میل لنگ قدیمی به طور کامل از جنس فلز بوده و این در حالی است که پولی های جدید از فلز و لاستیک تهیه می شوند. نحوه قرارگیری این تکه های فلز و لاستیک در کنار یکدیگر بدین صورت است که لاستیک با ضخامت کم در بین دو قطعه فلزی جای می گیرد، که نحوه جایگیری آن در بین قطعه فلزی بسیار اهمیت دارد.
پولی بوسیله بخش داخلی آن و به کمک خار و پیچ بر روی محور میل لنگ نصب می گردد. قطعه لاستیکی در وسط دو قطعه فلزی نقش دمپر برای دفع ضربات وارده را دارد.
این لاستیک میانی، پولی را از حالت یک تکه و صلب خارج کرده و انعطاف به قطعه می دهد. این باعث می شود که ضربات وارده از طریق این قطعه که ارتعاش گیر است دفع گردد.
جنس لاستیک میانی از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که عدم کیفیت خود این بخش می تواند قطعه را کاملا نامرغوب سازد. استحکام اتصال این قطعه لاستیکی میانی به دو قطعه فلزی بسیار اهمیت دارد. در صورتی که جنس آن خوب نباشد و میزان فشردگی این قطعه کافی نباشد، باعث می گردد که عمر مفید آن زودتر از موعد به پایان رسیده و لاستیک بر روی قطعه میانی شروع به لغزش کند.
نشانه های پولی سر میل لنگ معیوب:
از جمله نشانه های پولی سر میل لنگ معیوب می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- لرزش موتور
- عدم عملکرد درست آلترناتور
- عدم عملکرد درست پمپ هیدرولیک فرمان
- مشکل در انتقال قدرت
- شنیده شدن صداهایی شبیه سایش قطعات فلزی بر روی یکدیگر
- ریپ زدن خودرو
تعویض پولی سر میل لنگ معیوب
- ابتدا تسمه تایم را خارج کنید
- پیچ های پولی سر میل لنگ را باز کنید
- پولی قدیمی را باز کرده
- پولی سر میل لنگ جدید را نصب کنید
- پیچ های پولی سر میل لنگ جدید را سفت کنید
- تسمه تایم را در جای خود قرار دهید
خسارتی های ناشی از پولی سر میل لنگ معیوب یا بی کیفیت
پولی سر میل لنگ بر روی عملکرد موتور خودرو به شدت تاثیرگذار است، به نحوی که در صورتی که این قطعه معیوب یا بی کیفیت باشد، اولین نشانه آن می تواند سر و صدا و لرزش موتور باشد. در صورتی که این لرزش ادامه پیدا کند می تواند بر روی قطعات انتقال قدرت و نیرو محرکه اثر گذاشته و باعث کاهش عمر قطعه شود. این بدان معنا است که بلبرینگ ها، محورها و دنده ها ممکن است همگی در اثر لرزش ها و ارتعاشات وارده دچار آسیب شوند. از سوی دیگر خراب بودن این قطعه باعث می شود که پمپ هیدرولیک فرمان نیز به درستی کار نکند، در نتیجه کار کردن با فرمان خودرو سخت تر می شود.
انتخاب و خرید پولی سر میل لنگ باکیفیت و مناسب
با توجه به اهمیت نقش این قطعه که برخلاف ظاهر ساده آن، یکی از قطعات اساسی در انتقال توان تولید شده در موتور خودرو است، انتخاب آن بر اساس نوع موتور، روش تولید و جنس مواد اولیه استفاده شده به خصوص لاستیک استفاده شده در تولید آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اما مشکل انتخاب و خرید پولی سر میل لنگ باکیفیت در این است که از ظاهر قطعه نمی توان کیفیت مواد استفاده شده در تولید آن را تشخیص داد. به همین دلیل همواره توصیه می شود که برای خرید قعات یدکی از برندهای معتبر خریداری شد تا از کیفیت خوب قطعه خریداری شده بتوان اطمینان حاصل کرد.
پولی های سر میل لنگ جی ای اس پی مورد تائید خودروسازان بزرگی همچون ایران خودرو و سایپا می باشد. قطعات موجود در سبد محصولات جی آی اس پی تولید شده توسط تامین کنندگان خط تولید این خودروسازان بوده و تهیه شده از مواد با کیفیت و پرس با فشار بالا می باشد. این قطعات با جنس و کیفیت خوب خود عملکرد و دوام مناسبی در شرایط محیطی مختلف دارند.
مزیت های پولی سر میل لنگ جی آی اس پی (چرا GISP)
- مورد تائید خودروساز
- تولید شده توسط تامین کننده خط تولید خودروساز
- تولید شده از مواد اولیه باکیفیت و در نتیجه دفع مناسب ضربات وارده به موتور
- استفاده از روش پرس مطلوب برای افزایش دوام قطعه
- عملکرد مناسب در برابر شرایط محیطی
برای خرید قطعه اصلی باید به سراغ فروشندگان معتبر قطعات یدکی خودرو بروید و قطعات عرضه شده توسط آنها را تهیه کنید. گروه GISP عرضه کننده لوازم یدکی پژو 206، پژو 405 و سایر قطعات با کیفیت و استاندارد است که تمام قطعه یدکی خود را از تولید کنندگان مورد تایید خودروسازان تهیه میکند و به راحتی میتوانید قطعات یدکی ایران خودرو و قطعات یدکی سایپا را تهیه نمائید.